Mezuniyet zamanı yaklaşan öğrencilerin aklını kurcaladığı bir soru devlet mi özel sektör mü?
Zamanında benim de üzerinde çok düşündüğüm, sürekli karar değiştirdiğim bir konu olduğu için aynı durumda olan arkadaşlara bilgi ve tecrübelerimi aktarmak istiyorum. Aslında benim için durum üç seçenekliydi (Devlet, Özel ve Akademik Kariyer) üç seçeneği de epeyce araştırdım. Birçok yorum okudum ve tecrübeli kişileri dinledim. İş tatmini, gelir durumu, yükselme şansı, iş garantisi, sosyal yaşam gibi faktörler üzerinden kimisi devleti övdü kimisi özeli kimisi de öğretim görevliliğini. Ancak ben sorunun cevabını kendime bakarak buldum. Çünkü her şey göreceli.  Araştırmayı ve öğrenmeyi seven biri için akademik kariyer mükemmel bir meslek olabilirken başkası için hayatının hatası olabilir. O yüzden bu sorunun bir cevabı yok. Herkesin kendi cevabı var.

Beni etkileyen faktörler
2.sınıfta staj yaptığım sırada özel sektörü istemediğimi fark ettim.  Daha sonra 3.sınıfta orta düzey bir şirkette asistan mühendis olarak çalışmaya başlayınca uzun çalışma saatleriyle tanıştım. Hafta sonu bile kendine vakit ayıramamak beni korkutmuştu. Aile şirketi de diyebileceğimiz işletmelerde iyileştirme yapmak verimliliği ve kaliteyi artırmak çok zordu. Endüstri Mühendislerine gereken değerin verilmediği fark ettim. İş hayatına daha kurumsal şirketlerle başlamamak benim şanssızlığım oldu. Bunlar özel sektör için olumsuz yönler ancak tecrübeli mühendislerin özelde daha iyi maaşlarla çalıştığı da bir gerçek. Ayrıca özel sektörde değişim fazla olduğu için yükselme şansı daha kolay.
Kamu kurumlarının en büyük avantajı patron olmaması ve geleceğe dair endişelerin daha az olmasıdır. Daha garantidir. Aynı zamanda kamuda gördüğüm iyileştirmeyi hayal ettiğim birçok problem de benim kamuyu seçmemde etkili oldu. Çünkü özel sektörde verimlilik, hız, kalite, müşteri memnuniyeti gibi kavramlar üzerinde çalışan birçok kişi olmasına rağmen kamuda yeterince ilerlemenin sağlanamadığı düşündüm.

KPSS ile atanma
Üniversite 3.sınıfa geldiğimde Kamuda Endüstri Mühendisi olma ve dışarıdan akademik hayatıma devam etme kararını vermiştim. Bir yandan da akademik olarak kendimi geliştirmek istiyordum. Ales ve Yds gibi sınavlar sürekli yapılırken Kpss B grubu 2 yılda bir yapılıyor ve Endüstri Mühendisleri en çok B grubundan atanıyordu. Kpss B (2016) sınavı son sınıfıma denk geldiği için tez, mezun olma gibi işlerin arasında bir de Kpss çalışacaktım çünkü 2016’yı kaçırırsam 3 yıl beklemek zorunda kalacaktım. Bu yüzden Kpss ye öncelik verdim.
Bu arada Kpss ile Endüstri Mühendisleri nerelere ve kaç puanla atanıyor araştırması yaptım. Kendime bir hedef belirledim. Eski atamalara göre 89- 90 puan alan biri rahatlıkla atanıyordu ben de kendime 90 puan hedefini koydum. Kendi hedefimin üstünde puan aldım. Hedefimi tuttursam atanamayacakmışım maalesef. Mesleğim adına üzülerek söylüyorum 92 puandan aşağısı 2016 Kpss ile atanamadı. Yeni hazırlanacak arkadaşlar için de bir tavsiyede bulunayım. YDS 70 puanını almadan atanmak çok çok zor. Sadece merkezi alımları değil kurum atamalarını da sürekli takip etmeliler.
Ayrıca atanacağınız yerde daha önce Endüstri Mühendisleri alınmış mı ve ne iş yapıyorlar konusu çok önemli çünkü düz memur görevi sizi mutlu etmez ve mesleğinizden uzaklaşırsınız.

Kamuda Endüstri Mühendisliği
Kamuda Endüstri Mühendisliğinin önemi sürekli artıyor. Son dönemde göreve gelen Cumhurbaşkanı yardımcısı Fuat Oktay, Sanayi ve Teknoloji Bakan yardımcıları Çetin Dönmez ve Mehmet Fatih Kacır, TCDD Taşımalık Genel Müdürü Veysi Kurt aklıma gelen ilk isimler arasında. Ayrıca Kamuda olmasa da TSK için iha ve siha üreten Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar’ında Endüstri Mühendisi olması mesleğimizin geleceği açısından önemli diye düşünüyorum. Savunma Sanayi Müsteşarlığı, TCDD, İETT, TEDAŞ, SPK, Merkez Bankası, MKE önemli sayıda Endüstri Mühendisi istihdam eden kurumlar arasında yer alıyor.
Özellikle son zamanlarda bürokrasinin azaltılması, devlet işlerinin e-devlete aktarılması, bakanlık sayılarının azaltılması ve sürekli iyileştirme çalışmaları mesleğimizin önemini gösteren belirtiler.
Kamu kurumlarında Stratejik Planların hazırlanması, Performans Sistemine geçiş, ERP gibi yazılımlar ve kalite çalışmalarında da (ISO) çoğunlukla Endüstri Mühendisleri görev alıyor. Bu çalışmalara hiç başlamamış kurumlar da var o yüzden daha çok sayıda Endüstri Mühendisine ihtiyaç var.

Aklınıza takılan soruları yorum kısmından sorabilirsiniz. Kariyerinizde başarılar :)