Birçok Amerikan şirketi Japon’ların kaliteli ve ucuz ürünleriyle o günün şartlarında baş edebilecek durumda değildi ve bu şirketlerden biri de Amerikan elektronik devi Motorola’ydı. Japonlar gibi ürün kalitesinden daha çok, ürünün üretildiği sürecin kalitesinin sorgulandığı bir yönetim tarz oluşturulmalı ve bunu iyileştirmek için de müşteri beklentilerinin çok iyi belirlendiği bir yöntem düzenlenmeliydi.

  Motorolanın bu çalışmaları, Altı Sigma'yı gün yüzüne çıkarmıştır.  Motorola şirketleri verimliliklerini “Sigma Seviyesi” adını verdikleri bir indeksle takip etmeye başlamışlardır.

     Altı Sigma, üretim ve hizmet süreçlerindeki hataları ve yanlışları, müşteriler açısından kritik olan çıktılar üzerinde odaklaşarak ve örgüte kesin bir finansal getiri sağlayacak şekilde belirlemeye ve ortadan kaldırmaya çalışan bir iyileştirme yaklaşımıdır(Ersoy, 2015,s. 109).

Sigma, bir prosesteki değişkenliği ölçen ortalamadan standart sapma olarak da bilinir. Altı sigma yaklaşımı, ölçüm aracı olarak; ünite basına hata sayısı (DPU)'ı kullanır. Bir prosesin veya ürünün kalitesini ölçmek için kullanılan ünite basına hata sayısı, Altı Sigma için iyi bir araç olarak belirtilebilir. Ürün ve proseste meydana gelen hatalar, maliyet ve zaman arasında bağlantı kurar. Sigma degeri hataların ne sıklıkta meydana geldiğini gösterir. Daha yüksek sigma değeri, daha düşük hata olasılığı demektir. Hata müşteri memnuniyetsizliğine yol açan önemli bir problemdir. Bu nedenle, sigma düzeyi artarken çevrim süreleri ve maliyetler azalmakta, aynı zamanda ürün kalitesi ve müşteri memnuniyeti artmaktadır.
3 ile 4 sigma kalite düzeyi arasında isleyen bir işletmede milyonda hata sayıları 67000'den 6200'a değişim göstermektedir. Bu hata sayısı yaklaşık olarak %99.9937'lik bir başarı performansını anlatır. Bu oran ele alınacak olursa, toplam gelirin %25'e kadar olan kısmının hatalar nedeni ile kaybedildiği sonucuna ulaşılmaktadır. Fakat %1’lik hata oranı dahi pek çok durumda kabul edilemez. Altı sigma yaklaşımı milyonda 3,4 hatayı hedefleyerek bu olumsuzlukları ortadan kaldırmayı amaçlar.

Sigma Düzeyi
Milyonda Kusur Sayısı
3,4
233
6210
66807
308537
690000

Altı sigma metodunun üç ana odak noktası vardır. Bunlar;
• Çevrim sürelerinin kısaltılması
• Kusurların/Hataların en aza indirgenmesi
• Müşteri memnuniyetinin artırılmasının sağlanmasıdır.

Altı Sigma uygulamalarında temel olarak kuruluşlar aşağıdaki amaçlar için çalışırlar.
- Kuruluşun mevcut olan potansiyelini gerçekleştirebilmek,
- İyileştirme fırsatlarını fark edebilmek,
- Verimsizlikten ve kalitesizlikten kaynaklı geri döndürülebilir kayıpları azaltmak,
- Müşteri beklentilerinin ötesine geçmek,
- Verileri bilimsel metotlarla analiz ederek bilgiye dönüştürmek ve bu bilgiyi kullanarak
- Doğru kararlar vermek,
- Rekabet gücünü artırmak,
- Çalışanları yetkinleştirerek motive etmek, Çalışanları problem çözme teknikleri ve yaklaşımları ile donatarak problem savaşçıları haline getirmek.

TKY VE ALTI SİGMA KARŞILAŞTIRMASI



TKY
ALTI SİGMA
AŞAMALARI
PUKO
TÖAİD
HEDEFLERİ
Kaliteye Odaklanma
Müşteriye Odaklanma
Sürekli İyileştirme
Süreçlerin İyileştirilmesi
Kalitenin kapsam ve alanın Geliştirilmesi
Gerekli bilgilerin toplanması ve dağıtılması
Tekrara gerek bırakılmaması
Takım çalışması
Çalışanların yetkilendirilmesi
Müşteri tatminin arttırılması
Kusurların azaltılması
Çıktının İyileştirilmesi
İş veriminin yükseltilmesi
Yeteneğin arttırılması
Sınırsız işbirliği
Proses odağı
ORGANİZASYON YAPISI
Yönetim Komitesi
Rehber
Nezaretçi
Üyeler
Liderler
İşçiler
Yeşil Kuşaklar

Üst Yönetim
Üst Yönetim Temsilcisi
Kalite Şampiyonları
Uzman Kara Kuşaklar
Kara Kuşaklar
Yeşil Kuşaklar
BENZERLİKLER
%100 Müşteri Tatmini
Şirket içi tam katılımın sağlanması
Verimliliğin artırılması

Gerçek Müşteri Odağı
Çalışanların desteğinin alınması
Verimliliğin üst düzeye çıkarılması
FARKLAR
İyileştirme konularının seçimi ve projelerin yürütülmesi tamamen çember üyelerinin sorumluluğundadır.

Araç topluluğu değil, yönetim anlayışı

Projelerin yürütülmesinde bir miktar yönlendirme söz konusudur. Bu yönlendirme yapılırken takımların yaratıcılıklarına ve inisiyatiflerine zarar verilmemeye çalışılır.

Sadece kalite girişimi değil, aynı zamanda bir iş girişimidir.
KULLANILAN TEKNİKLER
Beyin fırtınası
Neden-Sonuç diyagramı
Pareto analizi
Veri toplamaya ilişkin teknikler
Histogram
Grafikler
Gant diyagramı
Veri toplama planı
Çetele diyagramı
 Frekans poligonları
Tekrar edebilme/yeniden üretebilme ölçümü
Pareto şeması
Süreç sigması
Öncelik matrisleri
Örnekleme
HTEA
Süreç yeterliliği
Tabakalandırma
Kontrol şemaları



Kaynakça

Ersoy E.M, Ersoy A.  (2015), Kalite Yönetimi(İkinci Baskı). İmaj Yayınevi
Çalışkan G., Altı Sigma ve Toplam Kalite Yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Yaz -2006 C.5 S.17 (60-75)
Ateş G.  (2008), Altı Sigma Yaklaşımı ve Bir Bankada Müsteri Memnuniyetini Artırmaya yönelik Altı Sigma Uygulamaları, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı
Öztürk S. (2012), Altı Sigma ve İşletmelerin Altı Sigma’dan Kaçınma Sebepleri, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı