Birçok
Amerikan şirketi Japon’ların kaliteli ve ucuz ürünleriyle o günün şartlarında
baş edebilecek durumda değildi ve bu şirketlerden biri de Amerikan elektronik
devi Motorola’ydı. Japonlar gibi ürün kalitesinden daha çok, ürünün üretildiği
sürecin kalitesinin sorgulandığı bir yönetim tarz oluşturulmalı ve bunu
iyileştirmek için de müşteri beklentilerinin çok iyi belirlendiği bir yöntem
düzenlenmeliydi.
Motorolanın bu
çalışmaları, Altı Sigma'yı gün yüzüne çıkarmıştır. Motorola
şirketleri verimliliklerini “Sigma Seviyesi” adını verdikleri bir indeksle
takip etmeye başlamışlardır.
Altı Sigma, üretim ve hizmet süreçlerindeki hataları ve yanlışları, müşteriler açısından kritik olan çıktılar üzerinde odaklaşarak ve örgüte kesin bir finansal getiri sağlayacak şekilde belirlemeye ve ortadan kaldırmaya çalışan bir iyileştirme yaklaşımıdır(Ersoy, 2015,s. 109).
Sigma,
bir prosesteki değişkenliği ölçen ortalamadan standart sapma olarak da bilinir.
Altı sigma yaklaşımı, ölçüm aracı olarak; ünite basına hata sayısı (DPU)'ı
kullanır. Bir prosesin veya ürünün kalitesini ölçmek için kullanılan ünite
basına hata sayısı, Altı Sigma için iyi bir araç olarak belirtilebilir. Ürün ve
proseste meydana gelen hatalar, maliyet ve zaman arasında bağlantı kurar. Sigma
degeri hataların ne sıklıkta meydana geldiğini gösterir. Daha yüksek sigma
değeri, daha düşük hata olasılığı demektir. Hata müşteri memnuniyetsizliğine
yol açan önemli bir problemdir. Bu nedenle, sigma düzeyi artarken çevrim
süreleri ve maliyetler azalmakta, aynı zamanda ürün kalitesi ve müşteri
memnuniyeti artmaktadır.
3
ile 4 sigma kalite düzeyi arasında isleyen bir işletmede milyonda hata sayıları
67000'den 6200'a değişim göstermektedir. Bu hata sayısı yaklaşık olarak
%99.9937'lik bir başarı performansını anlatır. Bu oran ele alınacak olursa,
toplam gelirin %25'e kadar olan kısmının hatalar nedeni ile kaybedildiği
sonucuna ulaşılmaktadır. Fakat %1’lik hata oranı dahi pek çok durumda kabul
edilemez. Altı sigma yaklaşımı milyonda 3,4 hatayı hedefleyerek bu
olumsuzlukları ortadan kaldırmayı amaçlar.
Sigma Düzeyi
|
Milyonda Kusur Sayısı
|
6σ
|
3,4
|
5σ
|
233
|
4σ
|
6210
|
3σ
|
66807
|
2σ
|
308537
|
1σ
|
690000
|
Altı
sigma metodunun üç ana odak noktası vardır. Bunlar;
• Çevrim
sürelerinin kısaltılması
•
Kusurların/Hataların en aza indirgenmesi
• Müşteri memnuniyetinin
artırılmasının sağlanmasıdır.
Altı
Sigma uygulamalarında temel olarak kuruluşlar aşağıdaki amaçlar için
çalışırlar.
- Kuruluşun mevcut
olan potansiyelini gerçekleştirebilmek,
- İyileştirme
fırsatlarını fark edebilmek,
- Verimsizlikten
ve kalitesizlikten kaynaklı geri döndürülebilir kayıpları azaltmak,
- Müşteri
beklentilerinin ötesine geçmek,
- Verileri
bilimsel metotlarla analiz ederek bilgiye dönüştürmek ve bu bilgiyi kullanarak
- Doğru kararlar
vermek,
- Rekabet gücünü
artırmak,
- Çalışanları
yetkinleştirerek motive etmek, Çalışanları problem çözme teknikleri ve
yaklaşımları ile donatarak problem savaşçıları haline getirmek.
TKY VE ALTI SİGMA KARŞILAŞTIRMASI
TKY VE ALTI SİGMA KARŞILAŞTIRMASI
TKY
|
ALTI SİGMA
|
|
AŞAMALARI
|
PUKO
|
TÖAİD
|
HEDEFLERİ
|
Kaliteye
Odaklanma
Müşteriye
Odaklanma
Sürekli
İyileştirme
Süreçlerin
İyileştirilmesi
Kalitenin
kapsam ve alanın Geliştirilmesi
Gerekli
bilgilerin toplanması ve dağıtılması
Tekrara
gerek bırakılmaması
Takım
çalışması
Çalışanların
yetkilendirilmesi
|
Müşteri
tatminin arttırılması
Kusurların
azaltılması
Çıktının
İyileştirilmesi
İş
veriminin yükseltilmesi
Yeteneğin
arttırılması
Sınırsız
işbirliği
Proses
odağı
|
ORGANİZASYON YAPISI
|
Yönetim
Komitesi
Rehber
Nezaretçi
Üyeler
Liderler
İşçiler
Yeşil
Kuşaklar
|
Üst
Yönetim
Üst
Yönetim Temsilcisi
Kalite
Şampiyonları
Uzman
Kara Kuşaklar
Kara
Kuşaklar
Yeşil
Kuşaklar
|
BENZERLİKLER
|
%100
Müşteri Tatmini
Şirket
içi tam katılımın sağlanması
Verimliliğin
artırılması
|
Gerçek
Müşteri Odağı
Çalışanların
desteğinin alınması
Verimliliğin
üst düzeye çıkarılması
|
FARKLAR
|
İyileştirme
konularının seçimi ve projelerin yürütülmesi tamamen çember üyelerinin
sorumluluğundadır.
Araç
topluluğu değil, yönetim anlayışı
|
Projelerin
yürütülmesinde bir miktar yönlendirme söz konusudur. Bu yönlendirme
yapılırken takımların yaratıcılıklarına ve inisiyatiflerine zarar verilmemeye
çalışılır.
Sadece
kalite girişimi değil, aynı zamanda bir iş girişimidir.
|
KULLANILAN TEKNİKLER
|
Beyin
fırtınası
Neden-Sonuç
diyagramı
Pareto
analizi
Veri
toplamaya ilişkin teknikler
Histogram
Grafikler
Gant
diyagramı
|
Veri
toplama planı
Çetele
diyagramı
Frekans poligonları
Tekrar
edebilme/yeniden üretebilme ölçümü
Pareto
şeması
Süreç
sigması
Öncelik
matrisleri
Örnekleme
HTEA
Süreç
yeterliliği
Tabakalandırma
Kontrol
şemaları
|
Kaynakça
Ersoy E.M, Ersoy
A. (2015), Kalite Yönetimi(İkinci Baskı). İmaj Yayınevi
Çalışkan G., Altı Sigma ve Toplam Kalite Yönetimi. Elektronik Sosyal
Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Yaz -2006 C.5 S.17 (60-75)
Ateş G. (2008), Altı
Sigma Yaklaşımı ve Bir Bankada Müsteri Memnuniyetini Artırmaya yönelik Altı
Sigma Uygulamaları, Yüksek
Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı
Öztürk S. (2012), Altı Sigma ve İşletmelerin Altı Sigma’dan
Kaçınma Sebepleri, Yüksek
Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı
0 Yorumlar