Süreç iyileştirme, işletmelerin iş
süreçlerinin ve organizasyonel yapılarının yapılacak olan inceleme ve analizler
sonucunda uygulanacak olan belirli yöntemler ile döngü sürelerini azaltmak,
maliyetleri düşürmek, kalite ve iş performanslarında artış sağlamak amacı ile
yapılan, müşteri beklentilerini en üst düzeyde karşılamayı hedefleyen
çalışmadır. Süreç yönetimin en önemli aşamalarındandır. Kısaca sürecin
performans düzeyinin arttırılmasıdır.
Süreç iyileştirme ekibi süreci etkileyen
bütün faktörleri ve çıktıyı aşağıdaki unsuları dikkate alarak inceler ve analiz
eder:
o
Sürecin çevrim süresi
o
Müşteri memnuniyet oranı
o
Sürecin maliyeti
o
Müşteriye karşılık verme hızı
o
Süreçte oluşan fire, yeniden
işleme miktarı
o
Tekrarlanan işlerin sayısı
o
Doküman hataları
o
Taşımada meydana gelen gecikmeler
o
Katma değer yaratan sürelerin
toplamı
o
Karar noktalarının sayısı.
Süreçlerde iyileştirilebilecek konulara
örnek olarak ise; zaman ve malzeme israfının azaltılması, darboğazların ortadan
kaldırılması, gereksiz işlem basamaklarının kaldırılması, kesintilerin
azaltılması, gecikmelerin kaldırılması, yerleşim düzeninin iş akışına uygun
duruma getirilmesi, basitleştirilebilecek işlem basamaklarının belirlenmesi,
fire ve hurdanın azaltılması, iş güvenliğinin iyileştirilmesi, ürün ve hizmet
kalite düzeyinin arttırılması ve benzeri verilebilir.
Süreç İyileştirme Adımları
İyileştirme ihtiyaçlarının belirlenmesi
Mevcut durum analizi,
Pareto diyagramları
Neden sonuç diyagramları
Histogramlar
Kontrol tabloları
Dağılma diyagramları
Grafikler
Kontrol çizelgeleri
İyileştirme gerektiren konulara, alanlara ilişkin uygulanacak çözümlerin ve yöntemlerin belirlenmesi,
İyileştirme faaliyetlerinin sonuçlarının değerlendirilmesi,
İyileştirilmiş sürecin uygulanması ve tekrar edilebilirliğinin sağlanması,
İyileştirme sürecinin değerlendirilmesi.
Süreç İyileştirme Adımları
İyileştirme ihtiyaçlarının belirlenmesi
Mevcut durum analizi,
Pareto diyagramları
Neden sonuç diyagramları
Histogramlar
Kontrol tabloları
Dağılma diyagramları
Grafikler
Kontrol çizelgeleri
İyileştirme gerektiren konulara, alanlara ilişkin uygulanacak çözümlerin ve yöntemlerin belirlenmesi,
İyileştirme faaliyetlerinin sonuçlarının değerlendirilmesi,
İyileştirilmiş sürecin uygulanması ve tekrar edilebilirliğinin sağlanması,
İyileştirme sürecinin değerlendirilmesi.
Süreç İyileştirme Çalışmalarının Başlatılması
Çalışmaların başlatılmasında ilk adım üst düzey yöneticilerin bu kouya gerekli önceliği vermeleridir.
Süreç iyileştirme çalışmalarına başlarken yöneticilerin aşağıdaki konuları düşünmeleri gerekir:
Çalışmaların başlatılmasında ilk adım üst düzey yöneticilerin bu kouya gerekli önceliği vermeleridir.
Süreç iyileştirme çalışmalarına başlarken yöneticilerin aşağıdaki konuları düşünmeleri gerekir:
Hangi
süreçler iyileştirmek için seçilmelidir?
İyileştirme
çalışması için hangi kaynaklara gereksinim vardır?
Seçilen
süreci iyileştirmek için kimler görevlendirilmelidir?
Süreç
hakkında bilgi sahibi olmak için en iyi yol nedir?
Süreci
nasıl iyileştirebiliriz?
İyileştirilmiş
süreci nasıl uygulamaya koyabiliriz?
SÜREÇ İYİLEŞTİRME ARAÇLARI
Akış şemaları: Bir süreçteki faaliyetlerin sırasını ve malzeme ve bilgi akışını ortaya koyar. Bir işi yapmak için gerekli adımlara ilişkin bir tablo sunarak sürecin içinde yer alan kişilerin o süreci daha iyi ve daha objektif olarak algılamalarını sağlar. Bir sorun çözme aracı olarak, süreçte sorun çıkan noktaların belirlenmesini sağlar. Akış şemaları sürecin içinde yer alan kişiler tarafından hazırlanır.
Kontrol listesi: Veri toplamada kullanılan bir araçtır ve histogramların hazırlanmasında yardımcı olur. Liste hazırlanırken şu temel sorular sorulur:
1. Hangi sorulara yanıt arıyoruz?
2. Soruyu yanıtlamak için ne tür verilere ihtiyaç var?
3. Verileri nerede bulabiliriz?
4. Verileri kim sağlayabilir?
5. Verileri minimum çaba ve minimum hata olasılığı ile nasıl toplayabiliriz?
Histogramlar: Belli bir değere ilişkin gözlemlerin frekansını ya da gözlem sayısını grafik olarak gösteren basit bir istatistiksel araçtır. Örneğin alınmış olduğu ana kitlenin özelliklerine ilişkin bilgi sağlar. Normalde bir sayı tablosu biçiminde ifade edildiğinde görülmesi zor olan eğilimler histogramlar aracılığıyla daha kolay belirlenebilir.
Akış şemaları: Bir süreçteki faaliyetlerin sırasını ve malzeme ve bilgi akışını ortaya koyar. Bir işi yapmak için gerekli adımlara ilişkin bir tablo sunarak sürecin içinde yer alan kişilerin o süreci daha iyi ve daha objektif olarak algılamalarını sağlar. Bir sorun çözme aracı olarak, süreçte sorun çıkan noktaların belirlenmesini sağlar. Akış şemaları sürecin içinde yer alan kişiler tarafından hazırlanır.
Kontrol listesi: Veri toplamada kullanılan bir araçtır ve histogramların hazırlanmasında yardımcı olur. Liste hazırlanırken şu temel sorular sorulur:
1. Hangi sorulara yanıt arıyoruz?
2. Soruyu yanıtlamak için ne tür verilere ihtiyaç var?
3. Verileri nerede bulabiliriz?
4. Verileri kim sağlayabilir?
5. Verileri minimum çaba ve minimum hata olasılığı ile nasıl toplayabiliriz?
Histogramlar: Belli bir değere ilişkin gözlemlerin frekansını ya da gözlem sayısını grafik olarak gösteren basit bir istatistiksel araçtır. Örneğin alınmış olduğu ana kitlenin özelliklerine ilişkin bilgi sağlar. Normalde bir sayı tablosu biçiminde ifade edildiğinde görülmesi zor olan eğilimler histogramlar aracılığıyla daha kolay belirlenebilir.
Pareto analizi: Bu analiz yaşamsal öneme sahip olan
az sayıda faktörün önemsiz olan çok sayıda faktörden ayırt edilmesini
sağlamakta ve bu özelliğiyle kalite iyileştirme projelerinin seçiminde yol
gösterici olmaktadır. Pareto dağılımı en büyük frekanslıdan en küçük
frekanslıya kadar sıralandığı bir dağılımdır.
Serpme diyagramı: Regresyon analizinin grafiksel
parçasını oluşturur. İki değişken arasında bir ilişki olup olmadığının
incelenmesine yarar. Eğer bu iki değişken arasında bir ilişki yani korelasyon
varsa bu ilişki sorununun nedenini ortaya koyabilir.
Seyir şemaları ve denetim şemaları: Verilerin zamana göre değerlerinin
grafik üzerine yerleştirilmesiyle elde edilir. Seyir şeması önemli kalite
özelliklerinin zaman içindeki değişimlerini belirlemek amacıyla kullanılır.
Denetim şeması ise bir sürecin durumunun izlenmesi için kullanılır.
Neden sonuç diyagramı: Nedenler ve etkilerinden oluşan bir zinciri ortaya koymak, nedenleri sıralamak ve değişkenler arasındaki ilişkileri düzenlemek için kullanılan grafik yöntemidir. Bu diyagram Japonya da Kaoru Ishikawa tarafından geliştirildiği için Ishikawa diyagramı olarak da adlandırılmaktadır. Yapısından ötürü de genellikle balık kılçığı diyagramı adı da verilmektedir. Bu diyagram bir sorunun nedenlerinin belirlenmesinde yardımcı olmaktadır.
Deming döngüsü: Sürekli geliştirmenin sistematik bir
şekilde gerçekleştirilmesi planla-uygula-kontrol et- önlem al şeklindeki bir
çevrimin tekrarlanması yoluyla sağlanır. Planlama aşaması, kaliteye ilişkin
amaç ve standartların tanımlandığı aşamadır. Uygula aşaması, belirlenen plan
uygulamaya konulmalı ve uygulamanın durumu izlenerek sonuçları ölçülmelidir. Bu
aşamada plan deneme düzeyinde uygulanır. Kontrol et aşaması, denenen
iyileştirme önerisinin olumlu bir farka yol açıp açmadığı belirlenmektedir.
Burada sonuçlar değerlendirilir ve ele alınması gereken başka konuların olup
olmadığı belirlenir. Önlem al aşamasında ise elde edilen sonuca göre
davranılır. Bu aşamada iyileştirmeler standart hale getirilir ve son plan
mevcut en iyi uygulama olarak yürürlüğe girer ve örgütün tamamına iletilir.
Deming döngüsünde öğrenme süreci yoluyla bilgi genişletilir.
KAYNAKLAR
- 1.Bozkurt, Rıdvan, Süreç İyileştirme, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları,2003
- 2.Ersoy, Abdullah ve Mesiha Saat Ersoy, Kalite Yönetimi,2015
- 3.www.danismend.com, Filiz Eyüboğlu, Süreç Yönetimi ve İyileştirilmesi
- 4.www.prezi.com, İsmail Yıldırım, Süreç Yönetimi ve Süreç İyileştirme Üzerine Bir Uygulama
- 5.kisi.deu.edu.tr, Özlem Doğan, Süreç Yönetimi
0 Yorumlar