İçindekiler
Kalite Nedir?
Hizmet Nedir?
Teknik ve Fonksiyonel
Kalite Modeli (Grönroos, 1984)
Niteliksel Hizmet
Kalitesi Modeli (Haywood-Farmer, 1988)
Sentezlenmiş Hizmet
Kalitesi Modeli (Brogowicz v.d., 1990)
Boşluk Modeli(1990)
Hizmet Kalitesi
Ölçülmesi
Hizmet Kalitesinin
Boyutları
Servqual Yöntemi
Servqual Hizmet
Kalitesi Boyutları
Servperf Hizmet
Kalitesi Modeli (Cronin ve Taylor, 1992)
Değerlendirilmis
Performans ve Normlandırılmıs Kalite Modeli (Teas, 1993)
Hizmet Kalitesinin Geliştirilmesi
Kaynakça
Ek 1: Hizmet Kalitesinin Servqual Ölçeği İle Ölçülmesine dair bir uygulama
Kalite
Nedir?
Kalite en genel anlamıyla, “müşteri isteklerinin tatmini, operasyon
performansının iyileştirilmesi, maliyetlerin düşürülmesi vb. amaçlar için
kullanılan stratejik bir yönetim aracıdır” şeklinde tanımlanabilir.
Kalite, günümüzde işletmeler
tarafından stratejik bir kavram haline gelirken, tüketiciler tarafından
tercihleri belirleyen ana unsurlardan biri haline gelmiştir.
Hizmet Nedir?
Hizmet, tüketici ihtiyaçlarının
tatmin edilmesi amacıyla meydana getirilen maddi niteliği olmayan bir üründür.
“Bir kişi veya kuruluşun bir diğer kişi veya kuruluşa sunduğu elle tutulmaz bir
faaliyet veya yarar” olarak tanımlanmaktadır.
- Hizmet fiziksel bir unsur olmayıp, soyut bir kavramdır. Heterojen bir yapıya sahiptir.
- Hizmetin üretimi ve tüketimi aynı anda gerçekleşir.
- Hizmetler emek yoğun bir üretimi gerektirmektedir
- Genel olarak, hizmet kalitesi müşterilerin bir hizmetten elde etmeyi umdukları performans ile elde ettikleri performans arasındaki fark olarak tanımlanmaktadır.
- Hizmet kalitesi, ürünün mükemmelliği veya üstünlüğü hakkındaki müşterinin yargısı olarak da tanımlanabilmektedir.
- Hizmetlerin, somutluk derecesi fazlalaştıkça bu değerlendirme de kolaylaşmaktadır.
- Tüketiciler için hizmet kalitesinin değerlendirilmesi, mamul kalitesini değerlendirmekten daha zordur.
- Hizmet kalitesi algılamaları, tüketici beklentilerinin gerçekleşen hizmet performansı ile karşılaştırılması sonucu meydana gelir.
- Kaliteye ilişkin değerlendirmeler, sadece hizmet çıktısına bakılarak yapılmamaktadır. Aynı zamanda hizmet sunumu sürecinin değerlendirilmesini de içermektedir. Yani tüketiciler, hizmetin sonucunu değil, hizmetin veriliş şeklini de değerlendirmektedirler. Yararlanılan hizmet bir bütündür.
- Hizmet kalitesi ve müşteri tatmini literatüründe “tüketici beklentileri” yoğun olarak üzerinde durulan kavramlardan biridir.
Teknik ve Fonksiyonel Kalite Modeli (Grönroos, 1984)
* Teknik Kalite: Müşterinin hizmet işletmesi ile
gerçeklesen her türlü işlemden gerçekte ne aldığı ve hizmet kalitesini
değerlendirmek adına tüketici için neyin önemli olduğudur.
* Fonksiyonel Kalite: Müşterinin teknik çıktıyı
nasıl elde ettiğidir ki bu müşterinin aldığı hizmet hakkındaki görüsü için
önemlidir.
* İmaj: İmaj, hizmet işletmeleri için çok
önemlidir ve genel olarak diğer faktörleri (gelenek, ideoloji, söylentiler,
halkla ilişkiler) de kapsayacak şekilde, teknik ve fonksiyonel kalitenin
bilesimi ile meydana gelmesi beklenir.
Niteliksel Hizmet Kalitesi Modeli (Haywood-Farmer, 1988)
*
Niteliklerin çeşitli gruplara ayrılmasıdır :
Fiziksel olanaklar ve işlemler, kişilerin davranışları ve profesyonel
değerlendirmeler.
*
Model, bağlantı ve etkileşim derecesine, emek
yoğunluğuna ve hizmetin kişiye özel sunulma derecesine bağlı olarak farkı
tipteki hizmet ortamlarına göre haritalanmaya çalışılmıştır.
Sentezlenmiş Hizmet Kalitesi Modeli (Brogowicz v.d., 1990)
*
Gerçek müşterilerin algılarının yanı sıra
potansiyel müşterilerin algılarını da hesaba katmak gerektiği
savunulmuştur.
*
Bu model, geleneksel yönetimsel çerçeve ile
hizmet tasarımını, operasyonları ve pazarlama etkinliklerini bütünleştirmeyi
denemektedir.
Boşluk Modeli(1990)
*
Parasuraman, Zeithaml ve Berry tarafından
geliştirilen bu modelde hizmet kalitesi yerine algılanan hizmet kalitesi’
deyimi kullanılmaktadır.
*
Algılanan hizmet kalitesi; beklenen hizmet ile
algılanan hizmet arasındaki fark olarak tanımlanmıştır.
*
Beklenen hizmet ile algılanan hizmet arasında
oluşabilecek olası durumlar şu şekilde değerlendirilebilir:
*
Beklenen hizmet = algılanan hizmet ise müşteri
tatmin olmuştur.
*
Beklenen hizmet < algılanan hizmet ise kalite
düzeyi yüksektir.
*
Beklenen hizmet > algılanan hizmet ise
müşteri tatmin olmamış, müşteri memnuniyetsizliği kaçınılmazdır.
*
Modelde, hizmet veren işletmelerin kalite
anlayışları ile uygulamaları arasında ve müşterilerin hizmetten bekledikleri
ile yararlandıkları gerçek hizmet arasında 5 tip boşluk(fark) vardır.
Boşluk 1: Müşterilerin beklentileriyle yönetimin müşteri beklentilerini algılamaları arasındaki boşluk. Bu boşluğa sebep olan faktörler;
Boşluk 1: Müşterilerin beklentileriyle yönetimin müşteri beklentilerini algılamaları arasındaki boşluk. Bu boşluğa sebep olan faktörler;
*
Pazar araştırmaları yetersizliği,
*
Yönetimin müşterileri beklentisini tam olarak
anlayamaması,
Boşluk 2: Yönetimin müşteri beklentilerini algılaması ile bunların kalite spesifikasyonlarına dönüştürülmesi arasındaki boşluk. Bu boşluğu yaratan faktörler;
Boşluk 2: Yönetimin müşteri beklentilerini algılaması ile bunların kalite spesifikasyonlarına dönüştürülmesi arasındaki boşluk. Bu boşluğu yaratan faktörler;
*
Hizmet kalitesi düşüncesindeki yetersizlikler,
*
Görev yetersizlikleri,
*
Olabilirliğin algılanması,
*
Amacın belirlenmemiş olması
Boşluk 3:
Hizmetin belirlenen özellikleri ile verilen hizmet arasındaki farktır. Boşluğa
sebep olan faktörler;
*
Çalışanların örgüt içindeki rollerinde
belirsizlik,
*
Kullanılan teknolojinin işin gerekleri ile
uyumlu olmaması,
*
Kullanılan denetim sistemleri,
*
Takım çalışması.
Boşluk 4:
Müşteriye verilen hizmet ile müşterinin onun hakkında ne bildiği arasındaki
boşluk. Bu boşluğa sebep olan faktörler;
*
Yatay iletişim,
*
Büyük ve aşırı taahhütlerde bulunulması.
Boşluk 5:
Beklenen hizmet ile algılanan hizmet arasındaki farktır. Bu fark işletmede
ortaya çıkan diğer dört farkın sonucunda oluşan bir farktır.
Hizmet Kalitesi Ölçülmesi
*
Hizmet kalitesinin ölçülmesi, hizmet kalitesi iyileştirme
veya geliştirme sürecinin de ilk aşamasını oluşturmaktadır.
*
Hizmetlerin mallardan farklı olarak; soyut,
stoklanamaz, değişken ve ayrılmaz oluşu hizmet kalitesinin ölçümünü
güçleştirmektedir. Ancak verilen hizmetin iyileştirilmesi için hizmet kalitesinin
ölçülmesi zorunludur.
Hizmet Kalitesinin Boyutları
*
Somut Özellikler: Binaların, kullanılan
teçhizatların, iletişim malzemelerinin ve personelin görünümü,
*
Güvenilirlik: Vaat edilen hizmeti doğru olarak
yerine getirme yeteneği,
*
Heveslilik: Müşterilere yardım etme ve hızlı
hizmet verme istekliliği,
*
Yeterlilik: Hizmeti yerine getirmek için gereken
bilgi ve yeteneğe sahip olunması,
*
Nezaket: Müşteri ile doğrudan ilişki kuran
personelin nazik, saygılı, düşünceli ve samimi olması,
*
İnanılabilirlik: Hizmet sunan kişinin güvenilir
ve dürüst olması,
*
Güvenlik: Tehlike risk veya şüphenin olmaması,
*
Erişim: Gerektiğinde iletişim kurma kolaylığı ve
erişilebilirlik,
*
İletişim: Anlayabileceği dilden müşterinin
bilgilendirilmesi ve sorunlarının dinlenmesi,
*
Empati: Müşterileri ve ihtiyaçlarını tanımak için
çaba sarf edilmesi.
Servqual Yöntemi
Parasuraman, Zeithaml ve Berry
(1985, 1988, 1991, 1994a, 1994b) hizmet kalitesi kavramına geniş bir
perspektiften yaklaşarak hizmet kalitesini ölçmek için SERVQUAL adı verilen
ayrıntılı bir ölçme yöntemi geliştirmişlerdir
En çok kullanılan hizmet kalitesi
ölçme yöntemidir. Yöntemde hizmet kalitesini belirleyen beş boyut
tanımlanmıştır.
Ankete dayalı bir ölçme
yöntemidir.
Anket belirlenen beş boyut
çerçevesinde 22’şer adet sorudan oluşan bölümler halindedir. İlk bölümde
tüketicinin hizmet işletmesinden beklentileri, ikinci bölümde işletmeden
algıladığı hizmet performansı aynı sorular kullanılarak ayrı ayrı
değerlendirilmektedir.
Yöntemde “tamamen katılıyorum”
ile “kesinlikle katılmıyorum” arasında değişen yedili Likert ölçeği
kullanılmaktadır. Böylelikle müşterilerin öncelikle kaliteli hizmetten
beklentileri tanımlanmış ve sonra da aynı kalite göstergeleri için hizmet
verilen işletmenin kalitesi ölçülmeye çalışılmıştır. İlk bölümdeki beklentiler
ile ikinci bölümdeki algılar arasındaki farklılıklar hizmet kalitesi olarak
belirlenmektedir.
Algılanan hizmet kalitesi
(SERVQUAL skoru) aşağıdaki gibi hesaplanmaktadır.
Algılanan Hizmet Kalitesi =
Algılanan Hizmet – Beklenen Hizmet Hizmet kalitesi ölçümü sonucunda üç durum
ortaya çıkar
Beklenen Kalite > Algılanan
Kalite ise Düşük Kalite
Beklenen Kalite < Algılanan Kalite ise
Yüksek Kalite
Beklenen Kalite = Algılanan Kalite
ise Doğru Kalite
Hizmet kalitesi ölçümü sonucunda beklenen
hizmetin algılanan hizmetten büyük olması durumunda kalite kabul edilemez
düzeydedir. Beklenen hizmetin algılanan hizmete eşit olması durumunda doyurucu
kalite düzeyine ulaşılır. Bunu görsel olarak aşağıdaki gibi ifade etmek
mümkündür. SERVQUAL SKORLARI (SS) kullanılarak her bir boyut (k boyut sayısını
göstermektedir) için ortalama SERVQUAL skoru (OSS) hesaplanır. Ortalama
SERVQUAL skorları iki aşamada elde edilir. İlk aşamada her bir müşteri için söz
konusu boyuta ait ifadelere verilen SERVQUAL skorları toplanır ve boyutu
oluşturan ifade sayısına bölünür.
SS= 1/k ∑ (ai-bi) İkinci aşamada
n sayıda müşteri için ilk adımda elde edilen sayılar toplanır ve örneklem
hacmine bölünür.
OSS=SS/n Bulunan bu değer
ağırlıklandırılmamış SS olur.
Parasuraman, Zeithaml ve Berry
hizmet kalitesini etkileyen faktörleri belirlerken müşteri beklentilerinden
yola çıkarak boşluklar modelini kullanmışlardır. Müşteri beklentileri ve
müşteriler tarafından algılanan performans arasındaki boşluğun belirlenmesiyle
ulaşılan sonuçlar gelecekte sunulacak hizmetlere işletmenin öncelik sırasına
göre ulaşmasını sağlar.
Servqual Hizmet Kalitesi Boyutları
Servperf Hizmet Kalitesi Modeli (Cronin ve Taylor, 1992)
*
Cronin ve Taylor SERVQUAL modelinin hizmet
kalitesini ölçmede yeterli olmadığını savunmuş ve alternatif bir model olarak
SERVPERF’i önermiştir. Bu model de SERVQUAL ölçeğini oluşturan 22 soruyu aynen
kullanmaktadır. Fakat hizmet kalitesinin sadece performansın (algılamaların)
bir fonksiyonu olduğunu savunmaktadır (hizmet kalitesi = performans).
*
Diğer bir
ifadeyle SERPERF modeline göre hizmet kalitesini ölçmek için hizmet
performansının ölçülmesi yeterli görülmektedir.
Değerlendirilmis Performans ve Normlandırılmıs Kalite Modeli (Teas,
1993)
*
Araştırmacı Parasuraman ve diğerleri tarafından
önerilen SERVQUAL modelini çeşitli açılardan eleştirmiştir.
*
Bunlar; kavramsal tanım muğlaklığı, hizmet
kalitesi ölçümünde beklentilerin teorik gerekçeleri, değerlendirilmiş performansta
olasılık spesifikasyonunun kullanışlılığı ve hizmet kalitesi ile müşteri
memnuniyeti / memnuniyetsizliği arasındaki bağlantıdır.
Hizmet Kalitesinin Geliştirilmesi
*
Dinlemek
*
Güvenilirlik
*
Temel
hizmet
*
Hizmet
tasarımı
*
Ekip
çalışması
*
Personel araştırması
KAYNAKÇA
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A.,
& Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its
implication for future research, Journal of Marketing, 49(4), 41-50. Ü
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A.,
& Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring
consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A.,
& Berry, L. L. (1991). Refinement an reassessment of SERVQUAL scale.
Journal of Retailing, 67, 420-450. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., &
Berry, L. L. (1994a). Reassessment of expectations as a comparison in measuring
service quality: implications for further research. Journal of Marketing,
58(1), 111-124.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A.,
& Berry, L. L. (1994b). Alternative scales for measuring service quality: a
comparative assessment based on psychometric and diagnostic criteria. Journal
of Retailing, 70( 3), 201-230.
Alpaslan, C.M. ve Karabatı, S.
(1996). Hizmet kalitesi ölçülebilir mi? Bir yöntemin değerlendirilmesi. Endüstri Mühendisliği Dergisi, 7(1).
Bulgan, U. (2002). Kütüphanecilik sektöründe hizmet kalitesi
ölçümü ve bir üniversite kütüphanesi uygulaması. Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Aydın,
Ş. (2007). Hizmet Kalitesi Kavramlar,
Yaklaşımlar ve Uygulamalar, (Ed. Akbaba, A., Tavmergen, İ.G., Akan, P.,
Gümüşoğlu, Ş.,) Detay Yayıncılık, Ankara.
Uyguç, N. (1998). Hizmet sektöründe kalite yönetimi; stratejik
bir yaklaşım. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
Baloğlu, Şeyhmus (2002),
“Dimensions of Cutomer Loyalty: Seperating Friends from Well
Wishers”, Cornell Hotel and
Restaurant Administration Quarterly, Vol:43, No:1 February 2002.
Hemedoğlu, E.
(2012). Metro Hizmetlerinde Hizmet Kalitesini Ölçme: Algılanan Hizmet Kalitesi
ve Beklenen Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Karşılaştırma. Yönetim Dergisi, 23(72):25-47.
Filiz, Z., Yılmaz, V. &
Yağızer, C. (2010). Belediyelerde hizmet kalitesinin SERVQUAL analizi ile
ölçümü: Eskişehir belediyelerinde bir uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 10(3), 59-76.
Yılmaz,
V., Çelik, H. E. & Depren B. (2007). Devlet ve özel sektör bankalardaki
hizmet kalitesinin karşılaştırılması: Eskişehir örneği. Doğuş Üniversitesi
Dergisi, 8(2), 234-248.
İbrahim Etem KAYA
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İŞLETME ANA BİLİM DALI
HİZMET KALİTESİ PROJESİ
0 Yorumlar