Üretilen mal ve hizmetlerin tüketiciye ulaştırılması işi ve
bunu gerçekleştirmek için başvurulan yöntemlerin bütünüdür.
Üretilen mamüllerin tüketicilere dağıtılmasıyla ilgili tüm
çabaları kapsar.
Dağıtımın Amacı
Tüketicilerle üreticiler arasında köprü görevi üstlenmektir.
Dağıtımın Faydaları
Pazarlamanın tüketici için sağladığı dört temel faydanın önemli
bir bölümünü dağıtım gerçekleştirir.
Mülkiyet Faydası
Zaman Faydası
Biçim Faydası
Mekan Faydası
Dağıtım Kanalı
Bir malın üreticiden tüketiciye veya endüstriyel alıcıya
akışında izlediği yoldur.
Uygun kalitede üretilen malın uygun yer ve zamanda
tüketiciye ulaştırılması gerekir.
Dağıtım kanalı, malın kullanımı veya tüketimini sağlayan
işlemleri gerçekleştiren, birbirine karşılıklı bağımlı örgütlerin oluşturduğu
bir yapıdır.
Dağıtım Kanallarının Sınıflandırılması
• Doğrudan
dağıtım: Üreticinin hiçbir aracı kullanmadan mal veya hizmetleri tüketici
veya kullanıcıya ulaştırdığı dağıtım şeklidir. Avantajları tüketici ile
yakın ilişki, pazardaki değişimleri kolay izleyebilme, geniş hareket
serbestisi, satış faaliyeti kontrol edilir Dezavantajları yüksek sabit
yatırım, depo maliyetleri, artan finansman ihtiyacı ve artan risk
• Dolaylı
dağıtım: Üretici ile tüketici arasında alım-satım işlemlerinin
gerçekleşmesinde yasal ve ekonomik bağımsızlığı olan diğer işletmelerin
yardımıyla yapılan dağıtımdır
Dağıtım Kanalı Seçimini Etkileyen Faktörler
• Pazarın
Yapısı
• Malın
Nitelikleri
• Tutundurma
(Promosyon)
• İşletmenin
Kaynakları
• Çevresel
Faktörler
Dağıtım Kanalının Fonksiyonları
• Planlama
ve değişim için pazar çevresi ve tüketiciler hakkında bilgi toplama
• Pazara
sunulan mamullerin yaygınlaştırılması için tanıtım ve tutundurma
• Alıcılarla
ilişki kurma
• Tüketicilerin
ihtiyaçlarına uygun mal ve hizmetleri sınıflandırma, toplama ve ambalajlama
• Alım-satımı
gerçekleştirmek suretiyle mülkiyeti devretme
• Sipariş
alma, depolama ve taşımayı gerçekleştiren fiziksel dağıtım
• Üreticilere
satışa yönelik olarak finansman katkısı sağlamaÜreticiden tüketiciye olan
süreçte risk taşıma
TÜKETİM MALLARINDA DAĞITIM KANALLARI
• 1.
Kanal >> Üretici-Tüketici
• 2.
Kanal >> Üretici-Perakendeci-Tüketici
• 3.
Kanal >> Üretici-Toptancı-Perakendeci-Tüketici
• 4.
Kanal >> Üretici-Komisyoncu-Toptancı-Perakendeci-Tüketici
1. Kanal >> Üretici-Tüketici
Malların üreticiden tüketiciye doğru hareketlerini kapsamaktadır. Ürünleri nihai tüketicilere kendi üretim noktalarından satan üreticilerdir.
Kitaplar, kartlar, cd’ler gibi ürünlerin postalama yolu ile dağıtımı, büyük ölçüde bu yöntemle yapılır.
Tencere, kozmetik ürünlerinde olduğu gibi kapıdan kapıya satış yöntemi ile doğrudan tüketiciye ulaşılır.
Malların üreticiden tüketiciye doğru hareketlerini kapsamaktadır. Ürünleri nihai tüketicilere kendi üretim noktalarından satan üreticilerdir.
Kitaplar, kartlar, cd’ler gibi ürünlerin postalama yolu ile dağıtımı, büyük ölçüde bu yöntemle yapılır.
Tencere, kozmetik ürünlerinde olduğu gibi kapıdan kapıya satış yöntemi ile doğrudan tüketiciye ulaşılır.
2. Kanal >> Üretici-Perakendeci-Tüketici
Büyük
perakendeciler tercih edilirler. Tarım ürünlerinin pazarlanmasında da bu kural
kullanılır.
İmal
edilmiş tüketim malları da özellikle büyük perakendeci mağazalar aracılığıyla
pazarlanır.
3.Kanal >> Üretici-Toptancı-Perakendeci-Tüketici
Özellikle
tüketim malları için geçerli olan, uzun bir dağıtım kanalı olan 3. kanal
da,ürünü üretici işletmeden ilk önce toptancı aracı ve oradan da perakendeci,
ondanda tüketici satın alır.
4. Kanal >> Üretici-Komisyoncu-Toptancı-Perakendeci-Tüketici
İşlenmiş
giyecekler gibi yoğun dağıtım gerektiren ürünlerin dağıtımında kullanılır.
Komisyoncular uzmanlaşmış aracı kurumu olup, bunlar toptancı ve perakendeci
müşterilere sattıkları ürünlerin ne sahibidirler, ne de herhangi bir şekilde
ürünün mülkiyetini üstlenirler. Bunlar, üreticinin iş göremediği, yöre ve
koşullarda belirli bir komisyon karşılığı belirtilmiş bölgelerde ürünü
satarlar.
ENDÜSTRİYEL MALLARDA DAĞITIM KANALLARI
• 1.
Kanal >>Üretici-Endüstriyel Alıcı
Endüstriyel mallar için direk
dağıtım kanalını göstermektedir. Tüketim mallarının aksine, endüstriyel
malların çogunluğu, özellikle yüksek maliyetli parçalar, doğrudan dağıtım
kanalı ile satılırlar. Pahalı yada teknik olarak karmaşık ürünler oldukları için,
endüstriyel alıcılar doğrudan satıcılarla ilişki kurmak isterler örneğin;
uçaklar, jenaratörler ve ısıtma sistemleri gibi, çok pahalı ürünlerin
üreticileri genellikle kullanıcılara doğrudan satış yaparlar.
• 2.
Kanal >> Üretici-Endüstriyel Dağıtıcı(Distribütör)
Üretici ile müşteri arasındaki
değişimin olanaklı hale getirmek için kanal yapısı içinde yer alan endüstriyel
bir dağıtıcı kapsar. Endüstriyel dağıtıcı(distribütör)ürünün mülkiyetini
üstlenen ve stoklayan bağımsız bir işletmedir. Endüstriyel dağıtımcılar
genellikle üretim araçları, bakım araçları gibi standart hale getirilmiş
ürünleri satarlar.
• 3.
Kanal >> Üretici-Komisyoncu-Endüstriyel Alıcı
Belirli satış bölgelerinde çok
üretici tarafından üretilen, tamamlayıcı ürünleri satan ve üretici işletmelerden
çabalarının karşılığı olarak komisyon alan, ancak üretici işletmenin kendi
personeli olmayan üretici temsilcileri yer alır. Diğer endüstriyel aracılardan
farklı olarak komisyoncular ürünün mülkiyetini üstlenmezler. Mevsimsel talebi
olan ürünlerde bu aracı kurumlardan yararlanılabilir.
• 4.
Kanal >> Üretici-Komisyoncu-Endüstriyel Dağıtıcı-Endüstriyel Alıcı
Hem komisyoncuları, hem de üretici
ile müşteri arasında yer alan endüstriyel dağıtıcılar tarafından kullanılır.
Üretici firma geniş bir coğrafi alana ulaşmak istediğinde, ancak bunun için
yeterli satış gücü ile teknik ve finansal kapasiteye sahip olmadığında seçilen
bir yöntemdir.
• Kullanılacak
dağıtım kanallarının genel olarak belirlenmesinden sonra imalatçı işletme,
toptancı ve perakendeci düzeyinde kullanacağı aracıların sayısını
belirlemelidir. Dağıtımın yoğunluğunu belirlemek için birbirlerinin devamı
niteliğinde üç yol vardır:
• Yaygın
veya yoğun dağıtım: Yaygın dağıtım esası, mamulün, alıcısının
bulunabileceği her yerde satışa sunulmasıdır.
• Seçimli
veya Selektif Dağıtımı: Seçimli dağıtım,
belirli bir bölgede sınırlı sayıda toptancı ve perakendeci veya sadece
perakendeci kullanma politikasıdır.
• Özel
veya Tekelci Dağıtım: Özel dağıtım, belirli bir pazarda sadece tek toptancı
veya perakendeci vasıtasıyla mamulün dağıtımı politikasıdır.
FİZİKSEL DAĞITIM
• Fiziksel
dağıtımın temel hedefi doğru ürünün doğru zamanda doğru yer ve doğru şekilde en
düşük maliyet ile tüketiciye iletilmesidir. En az maliyet ile en yüksek
hizmetin elde edilmesi, ancak firmanın ürün ve Pazar koşullarına göre
düzenleyeceği çalışmalarda optimizasyon sağlanması ile mümkündür.
FİZİKSEL DAĞITIMIN EYLEMLERİ
• Taşıma.
• Depolama
(stoklama)
• Yükleme
ve boşaltma.
• Stok
denetimi.
• Sipariş
İşleme
• Koruyucu
ambalajlama.
• Üretimi
zamanlama.
1 Yorumlar
teşekkürler <3
YanıtlaSil