Üretilen mal ve hizmetlerin tüketiciye ulaştırılması işi ve bunu gerçekleştirmek için başvurulan yöntemlerin bütünüdür.
Üretilen mamüllerin tüketicilere dağıtılmasıyla ilgili tüm çabaları kapsar.
Dağıtımın Amacı
Tüketicilerle üreticiler arasında köprü görevi üstlenmektir.
Dağıtımın Faydaları
Pazarlamanın tüketici için sağladığı dört temel faydanın önemli bir bölümünü dağıtım gerçekleştirir.
Mülkiyet Faydası
Zaman Faydası
Biçim Faydası
Mekan Faydası
Dağıtım Kanalı
Bir malın üreticiden tüketiciye veya endüstriyel alıcıya akışında izlediği yoldur.
Uygun kalitede üretilen malın uygun yer ve zamanda tüketiciye ulaştırılması gerekir.
Dağıtım kanalı, malın kullanımı veya tüketimini sağlayan işlemleri gerçekleştiren, birbirine karşılıklı bağımlı örgütlerin oluşturduğu bir yapıdır.

Dağıtım Kanallarının Sınıflandırılması
       Doğrudan dağıtım: Üreticinin hiçbir aracı kullanmadan mal veya hizmetleri tüketici veya kullanıcıya ulaştırdığı dağıtım şeklidir. Avantajları tüketici ile yakın ilişki, pazardaki değişimleri kolay izleyebilme, geniş hareket serbestisi, satış faaliyeti kontrol edilir Dezavantajları yüksek sabit yatırım, depo maliyetleri, artan finansman ihtiyacı ve artan risk
       Dolaylı dağıtım: Üretici ile tüketici arasında alım-satım işlemlerinin gerçekleşmesinde yasal ve ekonomik bağımsızlığı olan diğer işletmelerin yardımıyla yapılan dağıtımdır
Dağıtım Kanalı Seçimini Etkileyen Faktörler
       Pazarın Yapısı
       Malın Nitelikleri
       Tutundurma (Promosyon)
       İşletmenin Kaynakları
       Çevresel Faktörler
Dağıtım Kanalının Fonksiyonları
       Planlama ve değişim için pazar çevresi ve tüketiciler hakkında bilgi toplama
       Pazara sunulan mamullerin yaygınlaştırılması için tanıtım ve tutundurma
       Alıcılarla ilişki kurma
       Tüketicilerin ihtiyaçlarına uygun mal ve hizmetleri sınıflandırma, toplama ve ambalajlama
       Alım-satımı gerçekleştirmek suretiyle mülkiyeti devretme
       Sipariş alma, depolama ve taşımayı gerçekleştiren fiziksel dağıtım
       Üreticilere satışa yönelik olarak finansman katkısı sağlamaÜreticiden tüketiciye olan süreçte risk taşıma
TÜKETİM MALLARINDA DAĞITIM KANALLARI
       1. Kanal >> Üretici-Tüketici
       2. Kanal >> Üretici-Perakendeci-Tüketici
       3. Kanal >> Üretici-Toptancı-Perakendeci-Tüketici
       4. Kanal >> Üretici-Komisyoncu-Toptancı-Perakendeci-Tüketici

1. Kanal >> Üretici-Tüketici
Malların üreticiden tüketiciye doğru hareketlerini kapsamaktadır. Ürünleri nihai tüketicilere kendi üretim noktalarından satan üreticilerdir.
Kitaplar, kartlar, cd’ler gibi ürünlerin postalama yolu ile dağıtımı, büyük ölçüde bu yöntemle yapılır.
Tencere, kozmetik ürünlerinde olduğu gibi kapıdan kapıya satış yöntemi ile doğrudan tüketiciye ulaşılır.
2. Kanal >> Üretici-Perakendeci-Tüketici
      Büyük perakendeciler tercih edilirler. Tarım ürünlerinin pazarlanmasında da bu kural kullanılır.
     İmal edilmiş tüketim malları da özellikle büyük perakendeci mağazalar aracılığıyla pazarlanır.
3.Kanal >> Üretici-Toptancı-Perakendeci-Tüketici
      Özellikle tüketim malları için geçerli olan, uzun bir dağıtım kanalı olan 3. kanal da,ürünü üretici işletmeden ilk önce toptancı aracı ve oradan da perakendeci, ondanda tüketici satın alır.
4. Kanal >> Üretici-Komisyoncu-Toptancı-Perakendeci-Tüketici
      İşlenmiş giyecekler gibi yoğun dağıtım gerektiren ürünlerin dağıtımında kullanılır. Komisyoncular uzmanlaşmış aracı kurumu olup, bunlar toptancı ve perakendeci müşterilere sattıkları ürünlerin ne sahibidirler, ne de herhangi bir şekilde ürünün mülkiyetini üstlenirler. Bunlar, üreticinin iş göremediği, yöre ve koşullarda belirli bir komisyon karşılığı belirtilmiş bölgelerde ürünü satarlar.

ENDÜSTRİYEL MALLARDA DAĞITIM KANALLARI
       1. Kanal >>Üretici-Endüstriyel Alıcı
Endüstriyel mallar için direk dağıtım kanalını göstermektedir. Tüketim mallarının aksine, endüstriyel malların çogunluğu, özellikle yüksek maliyetli parçalar, doğrudan dağıtım kanalı ile satılırlar. Pahalı yada teknik olarak karmaşık ürünler oldukları için, endüstriyel alıcılar doğrudan satıcılarla ilişki kurmak isterler örneğin; uçaklar, jenaratörler ve ısıtma sistemleri gibi, çok pahalı ürünlerin üreticileri genellikle kullanıcılara doğrudan satış yaparlar.
       2. Kanal >> Üretici-Endüstriyel Dağıtıcı(Distribütör)
Üretici ile müşteri arasındaki değişimin olanaklı hale getirmek için kanal yapısı içinde yer alan endüstriyel bir dağıtıcı kapsar. Endüstriyel dağıtıcı(distribütör)ürünün mülkiyetini üstlenen ve stoklayan bağımsız bir işletmedir. Endüstriyel dağıtımcılar genellikle üretim araçları, bakım araçları gibi standart hale getirilmiş ürünleri satarlar.
       3. Kanal >> Üretici-Komisyoncu-Endüstriyel Alıcı
Belirli satış bölgelerinde çok üretici tarafından üretilen, tamamlayıcı ürünleri satan ve üretici işletmelerden çabalarının karşılığı olarak komisyon alan, ancak üretici işletmenin kendi personeli olmayan üretici temsilcileri yer alır. Diğer endüstriyel aracılardan farklı olarak komisyoncular ürünün mülkiyetini üstlenmezler. Mevsimsel talebi olan ürünlerde bu aracı kurumlardan yararlanılabilir.
       4. Kanal >> Üretici-Komisyoncu-Endüstriyel Dağıtıcı-Endüstriyel Alıcı
Hem komisyoncuları, hem de üretici ile müşteri arasında yer alan endüstriyel dağıtıcılar tarafından kullanılır. Üretici firma geniş bir coğrafi alana ulaşmak istediğinde, ancak bunun için yeterli satış gücü ile teknik ve finansal kapasiteye sahip olmadığında seçilen bir yöntemdir.
       Kullanılacak dağıtım kanallarının genel olarak belirlenmesinden sonra imalatçı işletme, toptancı ve perakendeci düzeyinde kullanacağı aracıların sayısını belirlemelidir. Dağıtımın yoğunluğunu belirlemek için birbirlerinin devamı niteliğinde üç yol vardır:
       Yaygın veya yoğun dağıtım: Yaygın dağıtım esası, mamulün, alıcısının bulunabileceği her yerde satışa sunulmasıdır.
       Seçimli veya Selektif Dağıtımı: Seçimli dağıtım, belirli bir bölgede sınırlı sayıda toptancı ve perakendeci veya sadece perakendeci kullanma politikasıdır.
       Özel veya Tekelci Dağıtım: Özel dağıtım, belirli bir pazarda sadece tek toptancı veya perakendeci vasıtasıyla mamulün dağıtımı politikasıdır.

FİZİKSEL DAĞITIM
       Fiziksel dağıtımın temel hedefi doğru ürünün doğru zamanda doğru yer ve doğru şekilde en düşük maliyet ile tüketiciye iletilmesidir. En az maliyet ile en yüksek hizmetin elde edilmesi, ancak firmanın ürün ve Pazar koşullarına göre düzenleyeceği çalışmalarda optimizasyon sağlanması ile mümkündür.

FİZİKSEL DAĞITIMIN EYLEMLERİ
       Taşıma.
       Depolama (stoklama)
       Yükleme ve boşaltma.
       Stok denetimi.
       Sipariş İşleme
       Koruyucu ambalajlama.
       Üretimi zamanlama.